Generation I
Aikaa on ihan liian vähän. Kaikkeen. Vaalien jälkeen alkaa taas normaali elämä, ja – luojan kiitos – normaali bloggaaminen. Edes blogin kirjoittaamiseen ei ole aikaa. Ei ainakaan niin kuin haluaisin. Jos ehtii kotiin kahdeksaksi illalla (nukkumaanmenoaika on klo 21, mä oon erilainen nuori), ei silloin ole enää luovimmillaan.
Kirjoitin FIM-lehteen kolumnin. Tässä vapaa käännös:
Generation I
Mulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, mikä kirjain kuuluu yhdistää mihinkin sukupolveen (Generation X, Generation Y, Generation MTV), tai mitä kirjaimet tarkoittavat. Eräs näppärä bloggaaja luokitteli minun sukupolven kerran Generation C:ksi, jossa C:n merkitys on Cash tai ehkä Content. On jotenkin puolitrendikästä keksiä teräviä sukupolvikirjaimia ja niille sisältöjä. Pidämme etenkin siitä, että jaamme sukupolvet kuluttajaryhmiin (ehkä arvaat mitä iGeneration kuluttaa?). Mitä kuluttaa Generation X? Ja mitä sukupolvea minä olen?
En ole oikeastaan pohtinut sitä, mitä minun sukupolveni kuluttaa, vaan ennemmin miten me kulutamme. Me kulutamme heti. Haluamme välitöntä nautintoa. Niinpä olen päättänyt ristiä meidät Generation I:ksi. Ja tässä tapauksessa I on Instant.
Minä lienen tyyppiesimerkki Generation I:n edustajasta. Kun tarvitsen jotain, tarvitsen sen heti. Tai en ehkä tarvitse, mutta haluan sen heti. Jos keksin että halua hiustenleikkuun, en tee varausta vakkarikampaajalle. Ei, soittelen kampaamoja läpi kunnes löydän sellaisen joka ottaa minut vastaan kymmenen minuutin kuluttua. Kampaajan luona en pidä kännykkääni laukussa. Vastaan tekstiviesteihin myös kampaamotuolista ja pyydän häntä pitämään tauon föönaamisessa kun vastaan puheluun. Välittömästi.
Generation I on kytketty. Koko ajan. Joka paikassa. Olemme aina tavoitettavissa, riippumatta siitä, missä päin maailmaa milloinkin olemme. Syömme pikaruokaa, turhaudumme kun taksi ei tule heti, odotamme vastausta sähköpostiin ennen lounasaikaa ja kommunikoimme Instant Messengerillä. Tietokoneeni täytyy olla salamannopea. En kai minä nyt hitto vie aio odotella useita sekunteja että sivu latautuu! Mulla on tässä töitä tehtävänä, tajuatko sen, Tietokone?!
Ja tietokone, niin, sehän ei ole mikään pöytäkone. Tietokone on tietenkin kannettava – jotta voin tehdä töitä millon halua, missä haluan, juuri silloin kun täytyy. Ehkä minun juuri nyt täytyy katsoa meilit, lähettää tiedosto, tsekata jotain tärkeää netistä. Juuri nyt. Juuri täällä. Ehkei Gunnar-sedän hautajaiset ole paras mahdollinen paikka, mutta kun kahvitilaisuudessa seurakuntakodilla ei varmasti ole W-LANia.
Meidän sukupolvemme pitää myös instant-rahasta. Tai ei pärjää ilman. Nopeaa rahaa tehdään nopeiden tuottojen investoinneilla, tai hankitaan (kalliisti, mutta heti) pikavipeillä tekstiviestillä.
Generation I haluaa kuluttaa heti. Haluamme palveluiden ja tuotteiden välittömän smörgåsbordin: haluamme shoppailla silloin kun se sopii meille. Joskus meille sopii parhaiten keskellä yötä, ja siinä tapauksessa haluamme ostella silloin. Suomalainen I-sukupolvi ei oikein voi tehdä niin, koska Suomi ei elä 24h. Emme saa tehdä ostoksiamme sunnuntaisin tai juosta ostamaan tupakkaa tai kondomeja neljältä aamuyöllä. Internet sentään on luojan kiitos auki vuorokauden ympäri. Uutisia ja viihdettä saa aina.
Tuotteiden ja palveluiden ollessa hyppystemme ulottuvilla – välittömästi, on meistä tullut välittömiä myös ihmissuhteissamme. Deittailugurut Amerikasta vannovat että tie aviolliseen autuuteen alkaa speed-datingista. Neljässä minuutissa sinun tulee selvittää onko vastapäätäsi istuva henkilö potentiaalinen sielunystäväsi. Jos hän ei sitä ole, niin seuraava tulee – no, noin kolmen ja puolen minuutin päästä.
Kirjoitin FIM-lehteen kolumnin. Tässä vapaa käännös:
Generation I
Mulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, mikä kirjain kuuluu yhdistää mihinkin sukupolveen (Generation X, Generation Y, Generation MTV), tai mitä kirjaimet tarkoittavat. Eräs näppärä bloggaaja luokitteli minun sukupolven kerran Generation C:ksi, jossa C:n merkitys on Cash tai ehkä Content. On jotenkin puolitrendikästä keksiä teräviä sukupolvikirjaimia ja niille sisältöjä. Pidämme etenkin siitä, että jaamme sukupolvet kuluttajaryhmiin (ehkä arvaat mitä iGeneration kuluttaa?). Mitä kuluttaa Generation X? Ja mitä sukupolvea minä olen?
En ole oikeastaan pohtinut sitä, mitä minun sukupolveni kuluttaa, vaan ennemmin miten me kulutamme. Me kulutamme heti. Haluamme välitöntä nautintoa. Niinpä olen päättänyt ristiä meidät Generation I:ksi. Ja tässä tapauksessa I on Instant.
Minä lienen tyyppiesimerkki Generation I:n edustajasta. Kun tarvitsen jotain, tarvitsen sen heti. Tai en ehkä tarvitse, mutta haluan sen heti. Jos keksin että halua hiustenleikkuun, en tee varausta vakkarikampaajalle. Ei, soittelen kampaamoja läpi kunnes löydän sellaisen joka ottaa minut vastaan kymmenen minuutin kuluttua. Kampaajan luona en pidä kännykkääni laukussa. Vastaan tekstiviesteihin myös kampaamotuolista ja pyydän häntä pitämään tauon föönaamisessa kun vastaan puheluun. Välittömästi.
Generation I on kytketty. Koko ajan. Joka paikassa. Olemme aina tavoitettavissa, riippumatta siitä, missä päin maailmaa milloinkin olemme. Syömme pikaruokaa, turhaudumme kun taksi ei tule heti, odotamme vastausta sähköpostiin ennen lounasaikaa ja kommunikoimme Instant Messengerillä. Tietokoneeni täytyy olla salamannopea. En kai minä nyt hitto vie aio odotella useita sekunteja että sivu latautuu! Mulla on tässä töitä tehtävänä, tajuatko sen, Tietokone?!
Ja tietokone, niin, sehän ei ole mikään pöytäkone. Tietokone on tietenkin kannettava – jotta voin tehdä töitä millon halua, missä haluan, juuri silloin kun täytyy. Ehkä minun juuri nyt täytyy katsoa meilit, lähettää tiedosto, tsekata jotain tärkeää netistä. Juuri nyt. Juuri täällä. Ehkei Gunnar-sedän hautajaiset ole paras mahdollinen paikka, mutta kun kahvitilaisuudessa seurakuntakodilla ei varmasti ole W-LANia.
Meidän sukupolvemme pitää myös instant-rahasta. Tai ei pärjää ilman. Nopeaa rahaa tehdään nopeiden tuottojen investoinneilla, tai hankitaan (kalliisti, mutta heti) pikavipeillä tekstiviestillä.
Generation I haluaa kuluttaa heti. Haluamme palveluiden ja tuotteiden välittömän smörgåsbordin: haluamme shoppailla silloin kun se sopii meille. Joskus meille sopii parhaiten keskellä yötä, ja siinä tapauksessa haluamme ostella silloin. Suomalainen I-sukupolvi ei oikein voi tehdä niin, koska Suomi ei elä 24h. Emme saa tehdä ostoksiamme sunnuntaisin tai juosta ostamaan tupakkaa tai kondomeja neljältä aamuyöllä. Internet sentään on luojan kiitos auki vuorokauden ympäri. Uutisia ja viihdettä saa aina.
Tuotteiden ja palveluiden ollessa hyppystemme ulottuvilla – välittömästi, on meistä tullut välittömiä myös ihmissuhteissamme. Deittailugurut Amerikasta vannovat että tie aviolliseen autuuteen alkaa speed-datingista. Neljässä minuutissa sinun tulee selvittää onko vastapäätäsi istuva henkilö potentiaalinen sielunystäväsi. Jos hän ei sitä ole, niin seuraava tulee – no, noin kolmen ja puolen minuutin päästä.
8 Comments:
At 4:44 PM, Anonymous said…
Moi Lotta,
Koska sä oikeen aiot mennä siihen varsinaiseen Mensan ÄO-testiin? Sähän kirjoitit blogissas "Nero" 10.1.2007:
Mun tulos oli 26 / 36. Mun oikeinvastausprosentti on 93%. Mensa sanoo minulle että "Sinulla on erittäin suuri todennäköisyys saavuttaa Mensan testissä jäsenyyteen oikeuttava tulos".
At 5:07 PM, Lotta said…
Heh, joo, meen ehdottomasti. Mutta ensin hoidan vaalit pois alta, Mensan testeihin ehtii sen jälkeen.
At 9:30 PM, Anonymous said…
Hei, luuletsä että sulla on vaalien jälkeen yhtään enempää aikaa bloggailla täysistuntojen, valiokuntien ja maakuntavierailujen välillä? :)
Tai no...sitä vartenhan edustajilla on commarit, että pääsee nettiä käyttämään..
At 9:37 PM, Lotta said…
Aivan, commarilla voi bloggata vaikka ratikasta! :) Radiojuontajan Samsungilla saa just ja just kirjoitettua tekstareita...
At 8:49 AM, Hanna Kopra said…
Toi Instant on varsin totta. Ytimessä.
Jos haluaa (mitä ikinä) vaikka venee tai lomalle tai jotain uutta, niin kuinka moni näkee itsensä säästämässä edes muutamaa kuukautta?!
No kyllä musta tuntuu, että kone ryppyilee niin siinä on jotain vikaa. Ja jos tulostaminen esimerkiksi kestää "liian kauan", niin kyllä siihen aletaan etsimään ratkaisua asap! Ei mulla TOD ole aikaa venailla turhaan.
Jos mutsi ei vastaa kännykkään heti (ja tätä tapahtuuwey too often), niin "sillä on pää auki ja se makaa siellä jossain rappusilla", joten soitan kaikki mahdolliset numerot himaan läpi ja nuhtelen sitä sitten kun se vihdoin kerkeää juoksemaan johonkin luuriin. Mullakin on luuri AINA auki, koska you never know...
Toisaalta päässä on alkanut tuntumaan, että "joku tolkku, mäjen jaksa!". Sellainen vastareagtio on näkyvissä. Siis yleisellä tasolla.
At 12:07 PM, Anonymous said…
hna:n kanssa samaa mieltä: tää teksti osui jo melkein liiankin lähelle, eli siis nappiin. Generation I:n edustaja täällä näin. \o/
Tosin vastapainona välillä on pakko pitää sunnuntaipäiviä, jolloin tietokone ja känny on kiinni ja koko maailma pysähtynyt Suomen Kuvalehden ja kahvikupillisen ääreen.
At 11:14 PM, Anonymous said…
Oot tainnu tarvita aika monta hampurilaista ja aika pirun äkkiä! Hohohooo.
At 3:10 PM, Anonymous said…
Eiköhän tuo I ole yhtä kuin MINÄ. Ainakin oikeistolaisille nuorille se on tärkeintä. Mitä väliä muista ja mistään muustakaan, kunhan MULLA menee hyvin.
Myös FIM:in kohderyhmälle MINÄ on se ainoa oikea.
Post a Comment
<< Home