LottaLove

Lotta Backlund's Diary. Täällä on joskus jotain juttuja ja sitten joskus ei ole.

Wednesday, June 18, 2008

Face to face

Ovatko ne feissareita vai feissaajia? Ne tyypit, jotka seisovat rautatieaseman edessä tai Narinkkatorilla värikkäissä liiveissä, iloinen ilme kasvoillaan, vieraita ihmisiä pysäytellen. Aamulla mua yritti pysäyttää sinisissä liiveissä kaupusteleva Unicefin feissaaja. Näin, että liivi oli Unicefin, ja sanoin, että mä oon jo teidän jäsen. Se on ihan totta, ei mikään veruke päästä eroon tästä tytöstä. Olin vaan sattunut hänen kollegansa väylälle vuosi sitten, ja liityin kuukausilahjoittajaksi. Mietin, että uskookohan ne? Mä oon niin naurettavan rehellinen, etten sanoisi esim. Greenpeacen feissaajalle, että oon jo jäsen, koska en ole, mutta eiväthän ne sitä voi tietää. Mä oikeasti OLEN Unicefin jäsen (tai kuukausilahjoittaja tai mikä se nyt on. Pääasia, että rahaa menee tilitä joka kuukausi sinne), mutta jos itse olisi feissaaja, niin en kyllä uskoisi kaikkia, jotka sanovat olevansa.

Ja sanoinkohan mä väärin, kun sanoin, että olen ”teidän” jäsen jo. Ovatkohan ne feissaajat siellä torilla aatteen palosta, vai ovatkohan ne vaan töissä? Ja jos ovat vaan töissä, niin saavatko ne valita, minkä järjestön feissaajia haluavat olla? Voiko Greenpeacen feissaaja vaikka vapaa-aikanaan syödä tehotuotettua lihaa ja käyttää turkkeja (perintöturkkeja siis, käsittääkseni feissaajan liksoilla ei omia turkkeja osteta)? Voiko olla, että Unicefin feissaaja ei ollenkaan tykkää lapsista? Mun on vaikea kuvitella, että feissaajat haalitaan kokoon jossain yhdistyksen kokouksessa, että ne olisivat kaikki vain niitä järjestöjen aktiiveja. Kyllä niistä osa varmaan vaan on töissä. Ei kaikki puhelimitse jotain luonnonsuojelulehteä kauppaavat puhelinmyyjät mitään luontointoilijoita oikeasti ole. Ne istuvat jossain varastorakennuksessa Vuosaaressa ja soittelevat listoja läpi, A4:n kädessä, jossa on ranskalaisilla viivoilla argumentteja, miksi lehti kannattaa tilata.

Mua hämää mun mäkki. Tää on ihana, mutta mulla on muutamat komennot vielä aivan hakusessa. Mä otin tän käyttöön vasta nyt, ja en haluu lähtee mihinkään ilman sitä. Nytkin istun junassa Tampereelta Helsinkiin (koska esiinnyin Tammerkosken sillalla. Ihan oikeast. I ain’t kidding), ja oon niin trendikäs, niin trendikäs, mun valkoinen macbook sylissä. Mutta missä täällä on home ja end ja delete!? Command + mitä hyppää sanan yli? Aaargh! Kohta täti sekoaa!

12 Comments:

  • At 3:07 AM, Blogger JusHu said…

    Mä en kyllä usko pätkääkään,Lotta, että senttikään niistä sun rahoista päätyy yhdellekään joka niitä oikeasti tarvitsee. There is no business like hyväuskoistenHuijausBusiness...vai miten se oli? :D

    Salee ne feissaajatkin ajattelee että "tuoltakin saatanan dorkalta sain nyhjättyä 10e/kk."


    Kaunis ajatus toki. I´m just honest. Ja sulla on liikaa rahaa. ;)

    Eikös Tampere ollut kiva kaupunki, varsinkin kun täältä pääsee tyyliin vartin välein junalla takaisin Helsinkiin?

     
  • At 8:35 AM, Anonymous Anonymous said…

    Loistavaa pohdiskelua jälleen, sun juttuja on ilo lukea :) Tosin mä olen kyllä niin epärehellinen ilkimys, että todellakin valehtelisin feissareille + kaikilla mahdollisille muille kerjääjille, olipa heidän aatteet kuinka jalot tahansa...

     
  • At 3:31 PM, Anonymous Anonymous said…

    Feissaripaikkoja on runsaasti avoinna työkkärin sivuilla.

    http://www.mol.fi ja sieltä Tieteellinen, tekninen, taiteellinen ja humanistinen työ, tarkemmin Muu tieteellinen työ, Humanistinen työ.

    Yhdestä ilmoituksesta poimittua:

    F2F-varainhankinta jatkuu vuonna 2008 syyskuun loppuun. Työaika on 4,5 tuntia päivässä yleensä klo 11-18 välillä. Tuntipalkka on 10 € jäsenhankkijoille ja tiiminvetäjille 11 €. Emme valitettavasti voi vastata puhelintiedusteluihin suuren hakijamäärän vuoksi.

    Itse olen tutkijatohtori, ja saan etupäässä näitä ilmoituksia automaattisen paikkavahdin kautta.

     
  • At 3:39 PM, Anonymous Anonymous said…

    Omg! Oon suunnitellu mäkin ostoa jo niin pitkään. Onko tuntunu aivan loistavalta koneelta?

     
  • At 5:16 PM, Anonymous Anonymous said…

    Älähän täti sekoa. Kokeileppa seuraavia:

    -cmd+nuolinäppäin oikealle/vasemmalle=sanan yli hyppäys

    -cmd+nuolinäppäin ylös/alas=kappaleesta toiseen loikkiminen

    -fn+nuolinäppäin ylös/alas=home/end

     
  • At 3:40 PM, Anonymous Anonymous said…

    http://support.apple.com/kb/HT1343

    Tuolta pitäis löytyä monenlaista komentoa. Arvaa vaan, oonko ite jaksanu opetella.. ;-) Mulla on ollu tää kone viime syksystä, enkä osaa esim. kopioida kuvia edelleenkään. Jotenkin oon pärjänny :P

    Kesäterkuin blondi mäkkikäyttäjä vm.-79

     
  • At 12:36 PM, Anonymous Anonymous said…

    Anonyymin ohjeet ovat muuten jees, mutta hän on seonnut Applen sinänsä omalaatuisiin näppäinnimityksiin. Noissa komennoissa ei kuulu painaa komentoa (cmd, se omppunappi, joka vastaa enimmäkseen pc-koneiden ctrl-nappia), vaan optiota (joka on pc-koneissa ja suomalaisissa Mac-näppiksissä nimeltään alt).

    Lose control, gain command; yleissääntö on, että missä PC:llä käytetään controllia, käytetään Macilla komentoa, eli omppunappia. Jos vaikka haluaa avata linkin uuteen välilehteen, tämä onnistuu esimerkiksi klikkaamalla linkkiä komentonappi pohjassa (tosin välilehdet eivät ole Safarissa oletusarvoisesti päällä).

    Komento + ylös/alas/vasemmalle/oikealle siirtää tekstikursorin dokumentin alkuun tai loppuun ja rivin alkuun tai loppuun. Komento + ylös/alas vastaa näin home-, ja end-nappeja, jotka tosiaan löytyvät kannettavista myös painamalla fn+nuoli.

    Alt eli optio tekee vaihtoehtoisia toimintoja. Tekstikursoria nuolilla liikutettaessa tämä tarkoittaa sana kerrallaan siirtymistä. Finderissa kohdetta raahattaessa option pohjassa pitäminen tekee siirtämisen sijaan kopion, jne.

    Macillähän control-napilla on vähän toinen rooli. Ctrl pohjassa klikkaaminen avaa kohdevalikon, jos käytetyssä hiiressä ei satu olemaan kahta nappia. Läppäreiden kanssa voi myös pitää kahta sormea ohjauslevyllä klikatessaan. Tämä vastaa klikkausta kakkosnapilla (voi olla, että tämä ei ole käytössä oletusarvoisesti, löytyy Järjestelmäasetusten Hiiri-osiosta.

     
  • At 9:23 AM, Blogger Minttu said…

    Itse olen ollut onnellinen Macin käyttäjä vuodesta 2005 ja pärjäillyt ilman ohjeita hyvin, mutta pakko on mainostaa, että kun ostin Nykistä Mac for Dummies kirjan niin olen ollut niin paljon onnellisempi :)

     
  • At 9:44 AM, Anonymous Anonymous said…

    Mulle ei ole vieläkään selvinnyt, miks ihmiset ostaa mäccejä, kun ne ei osaa niitä kerran käyttää. Onks se vaan just se juttu, et voi sit Tampereen junassa istua Mäcci sylissä?
    Voisko joku kertoa.
    nimim. Tietämätön?

     
  • At 10:41 PM, Blogger Lotta said…

    Joo, voi ei, eihän siitä nyt mitään tule, että mennään trendiorjana ostamaan mäkki, vaikka ei osaa jokaista pikakomentoa! Hullu!

     
  • At 10:42 PM, Blogger Lotta said…

    Ai niin, ja superkiitos kaikelle IT-tuelle, ootte ihania! :D

     
  • At 5:41 PM, Blogger Aleksi said…

    JusHulle, että useimpien järjestöjen tilinpäätökset ovat julkisia asiakirjoja joita voi käydä lukemassa esim. järjestöjen nettisivuilta. Jokainen epäilijä voi käydä sieltä katsomassa, paljon henkilöstökulut ovat. Niissäkin täytyy ottaa huomioon vielä se, että henkilöstökuluista suuri osa on feissaajien palkkoja, jotka kuitenkin tuovat paljon enemmän tileille takaisin, mitä maksavat järjestöille.
    Feissaajille maksetaan kiinteää tuntipalkkaa, eikä niiden tarvitse kusettaa ihmisiltä rahaa sen takia, että saisivat provisioita, toisin kuin esimerkiksi puhelinmyyntifirmoissa on joissakin tapana.

    t: Amnestyn feissaaja.

     

Post a Comment

<< Home