LottaLove

Lotta Backlund's Diary. Täällä on joskus jotain juttuja ja sitten joskus ei ole.

Wednesday, May 14, 2008

Hintapsykologiaa

Onkohan kukaan oikeasti joskus tutkinut 99-tehokkuutta? Tarkoitan sitä, että kun hinnan laittaa sentin tai euron alle seuraavan kympin tai satasen, niin antaa muka ihmisille sellaisen illuusion, että se aidosti on jotenkin merkittävän verran halvempaa. Toimiiko se oikeasti? Tuleeko mun itse ostettua jotakin, vaan siksi, että se maksaa 99 €, ja siksi vaikuttaa halvemmalta, kuin jos se maksaisi 100 €. Mä tietysti väitän, että en, mutta vaikuttaakohan se muhun alitajuisesti kuitenkin?

Mun työmatkalla on eräs kioski. Se on aika ankee kioski, vähän hämyisen ja nuhjuisen näköinen, ja tyyppi, joka siellä on töissä on aika creepy. Nyt he ovat ensimmäistä kertaa satsanneet markkinointiin. Kioskin ulkpuolella no ständi, jossa on hieman ontuvalla käsialalla kirjoitettu lappu, jossa lukee ”Kahvi + kakku 2,35”. Siis 2,35? Outo hinta. Miksei heti 2,50? Eikö olisi jo vaihtorahojen kannalta helpompaa? Kuka haluaa viiden sentin kolikoita seilaamaan taskuunsa? 2,35? Mikä logiikka on ton takana? Ja miten ihmeessä mulla on aikaa pohtia jotain näin turhaa asiaa?!

5 Comments:

  • At 12:41 PM, Anonymous Mari Koo said…

    On tätä tutkittu, esim. Floridan yliopistossa pohdittuna:

    As Janiszewski and Uy explain in the February issue of Psychological Science, people appear to create mental measuring sticks that run in increments away from any opening bid, and the size of the increments depends on the opening bid. That is, if we see a $20 toaster, we might wonder whether it is worth $19 or $18 or $21; we are thinking in round numbers. But if the starting point is $19.95, the mental measuring stick would look different. We might still think it is wrongly priced, but in our minds we are thinking about nickels and dimes instead of dollars, so a fair comeback might be $19.75 or $19.50.

     
  • At 12:42 PM, Anonymous Free Lilly, freelilly [at] nic [dot] fi said…

    Tää nyt ei liity ollenkaan tähän kirjoitukseen, mutta mitä sitten. Huolestuin, kun en löytänyt sinua Tomaatteja Tomaatteja -ohjelmasta?!? Huolestuttavaa, mutta lohduttavaa, sillä joudun jättämään Tomaatit väliin tänä vuonna niiden myöhäisen ajankohdan ja oman lisääntymiseni samanaikaisuuden takia. Enpähän ainakaan missaa sinun esiintymisvuoroasi. Viime vuonna saimme vatsan täydeltä mahtavaa lavashow'ta, joten kai sinua edes ensi vuonna siellä näkee? Pretty please?

     
  • At 1:43 PM, Anonymous Anonymous said…

    Kylläkyllä, yksi hintastrategiavaihtoehto on käyttää ns. psykologisia hintoja, jotka asiakas mieltää edullisiksi. Itse ainakin tunnustan tarttuvani liian usein tähän koukkuun. Tosin liika alleviivaaminen ärsyttää.
    "Nyt erikoishintaan, vain 99,99€!"

     
  • At 7:39 PM, Anonymous Santtu said…

    mitenkä mulla tulee mieleen se ysärien "Simo vaatehuoneelta" aina kun näen noi 99€-jutut...;)

    Onkohan meillä sama lähikiska, sisustukseltaan (muttei väritykseltään, jota ei ole) kaurismäkeläinen, sama myyjä joka ei niinkään palvele kuin vittuileee...? Tuntuis siltä, että se on vain joku peitelafka jollekin Suomen suurimmalle huumekartellille tms. Ja niin, ne pullat näyttää aina palaneilta!;)

     
  • At 9:46 PM, Anonymous Anonymous said…

    "kaks, kolme-viis". Se on kato perus opiskelijaruoan hinta. Jos se lähikahvila haluaa kohdistaa markkinoinnin opiskelijoihin...

     

Post a Comment

<< Home