Pressan bestis
Kappas vaan. Sauli (Arbetarnas vän) oli mulle myös YLE:n vaalikoneen mukaan sopivin ehdokas. Henrik Lax (bor i vår galax) toka, ja Arto Lahti kolmas. YLE:n sivuilta pääsee myös osioon Lasten presidentti. Mä olisin siinä hyvä. Esmerkkieskarien äänestyksessä Sauli kuitenkin voitti. Toisaalta, mä en tainnut olla ehdokkaiden joukossa, joten suotakoon se Salelle. Me ollaan ihan bestiksiä (te ette nää, mutta mulla on etu- ja keskisormi ristissä kuvatakseni meidän bestisyttää. On vaan tosi vaikeeta kirjoittaa tietokoneella kun on sormet ristissä. Mutta kattokaa vaikka kuvaa.)
Tän aamun Pressossa 7th Heaven mainostoimiston tyypit puhuvat uudesta konseptista, "arvosijoittelusta". Meinaavat että aivan uusi, ja mielettömän tehokas, mainostamisen muoto on saada itsestään positiivinen assosiaatio jossakin toisessa kontekstissa. Esimerkkinä toimii Sideways-elokuva, jonka myötä Kalifornialaiset viinit - etenkin Pinot'it - ovat lisänneet myyntiään huomattavasti. Pojat uskovatkin siksi että yritykset enemmän tulevaisuudessa tulevat rahoittamaan esim telkkariohjelmia ja elokuvia, perinteisen mainosspotin sijaan. Nike esimerkiksi oli rahoittanut Lance Armstrongista tehdyn dokkarin, ei varsinaisesti product placement-hengessä, vaan positiivisen assosiaation toivossa. Pepsi tekee samaa Top Chartinsa kanssa (tai mikä sen nimi nyt on). Listaohjelma viestii coolia, nuorisomaista asennetta, ja nyt Pepsi yhdistetään siihen.
My question is: Milloin mainostajat tajuavat että blogit on loistava tapa tavoittaa kohderyhmä? Täällä, jos missään, samanhenkiset linkittäytyvät keskenään, koska (voisi kuvitella että) samantyyppiset ihmiset seuraavat toistensa blogeja (Kuten: I wouldn't be caught dead missään neuleblogissa). Catch my drift? Kun siis löytää suositun blogin jonka arvomaailmaan yritys voi samaistua, tai blogin joka viestii asioita johon yritys (tai tämän tuotteet) halutaan assosioida, niin ei muuta kun pätäkkää pöytään. Eiköhän mainostilaa blogeista löydy.
Alkukantaisella tasolla se voisi tarkoittaa bannereita tms, mutta kehittynyt versio voisi olla jopa aivan uudenlaista product placementia. Kyllä mä saisin vähintään joka toiseen entryyn jotenkin luonnollisesti ujutettua sanat Coca-Cola, Nestlé tai Hennes & Mauritz (huomatkaa esimerkkiyritysten mahdollisesti kyseenalainen moraalinen profiili) jos siitä maksettaisiin. Will whore for giveaways.
1 Comments:
At 2:34 PM, Anonymous said…
Ehkä myös sopiva porsaanreikä alkoholi- ja tupakkatuotteiden mainostukselle? (Ei mitenkään, että sun elämäntyyli sopis tähän arvomaailmaan tai toisinpäin tai mitään. Tietenkään.)
Post a Comment
<< Home