Uusia kansalaistaitoja
Ihmeellistä manailua ministerin englanninkielentaidosta . Joo, tottakai voisi olettaa että ministerin pitäisi kyetä kommunikoimaan englanniksi, mutta niin pitäisi mun mielestä olettaa ihan kaikilta. Kuka enää pärjää ilman englantia? Nobody. Mutta ottaa nyt siitä drama queen-pultit että se käytti tulkkia. Eihän kukaan eteläisten EU-maiden ministereistäkään ikinä puhu englantia, ja jos puhuvat niin ei sekään aina ihan selkeätä ole. Espanjalaiset, italialaiset ja etenkin ranskalaiset puhuvat lähes poikkeuksetta omaa kieltään. ¿Donde esta la drama? Tai siis, ¿que es la drama?… Öh… ¿Qien es la drama? Perkele. Tulkki!
Eilisessä iltapäivälehdessä oli myös artikkeli siitä missä lapset nykyään oppivat arkiaskareet ja kenen niitä kuuluu opettaa. Kansanedustaja Minna Lintosen (siviilissä reksi) mielestä on täysin mielekästä opettaa koulussa puuronkeittoa ja napinompelemista, ja on hyvä asia opettaa esimerkiksi kotitaloutta ja käsitöitä koulussa. No just joo. Hanna-Leena Hemming (siviilissä ope) taas oli sitä mieltä ettei olisi täysin kohtuutonta sälyttää myös osaa sukankursimiskoulutuksesta kodeille. Exactly. Pitääko koulun opettaa ihan kaikki asiat? Ja mitäpä jos köksän ja kässän opetusresurssit käytettäisiin johonkin vähän tärkeämpään? Noin ei tietenkään ikinä saisi sanoa meidän pikku tasa-arvoyhteiskunnassamme, koska on aivan saatanasta antaa ymmärtää että yksi kouluaine olisi tärkeämpää kuin toinen. Lehdessä pelättiin että meistä nuorista tulee yhä uusavuttomampia. Hei haloo, kaiken oppii pakon edessä. Tai sitten keksii vaihtoehtoisia ratkaisuja. Jos lamppu palaa, se vaihdetaan. Siinä vaiheessa kun asut yksin, ei auta muu kuin ottaa lamppu kauniiseen käteen ja käydä ruuvamassa se paikalleen. Tai sitten oot pimeässä. Your call.
Ja jos kerran olemme yhteisesti päättäneet että nämä kaikki kansalaistaidot on opetettava kouluissa, toivoisin pientä päivitystä näihin vaatimuksiin. Opetussuunnitelmaan pitäisi lisätä muun muassa:
1. Miten saa lopuillaan olevasta meikkivoidepurtilosta viimeisetkin rippeet ulos.
2. Miten tehdään kotitalousvähennys.
3. Miten erotat aidon Vuittonin feikistä.
Huomenna Osloon valmistautumaan syksyn YK-delegaattihommaa varten muiden samanlaisten kanssa.
Eilisessä iltapäivälehdessä oli myös artikkeli siitä missä lapset nykyään oppivat arkiaskareet ja kenen niitä kuuluu opettaa. Kansanedustaja Minna Lintosen (siviilissä reksi) mielestä on täysin mielekästä opettaa koulussa puuronkeittoa ja napinompelemista, ja on hyvä asia opettaa esimerkiksi kotitaloutta ja käsitöitä koulussa. No just joo. Hanna-Leena Hemming (siviilissä ope) taas oli sitä mieltä ettei olisi täysin kohtuutonta sälyttää myös osaa sukankursimiskoulutuksesta kodeille. Exactly. Pitääko koulun opettaa ihan kaikki asiat? Ja mitäpä jos köksän ja kässän opetusresurssit käytettäisiin johonkin vähän tärkeämpään? Noin ei tietenkään ikinä saisi sanoa meidän pikku tasa-arvoyhteiskunnassamme, koska on aivan saatanasta antaa ymmärtää että yksi kouluaine olisi tärkeämpää kuin toinen. Lehdessä pelättiin että meistä nuorista tulee yhä uusavuttomampia. Hei haloo, kaiken oppii pakon edessä. Tai sitten keksii vaihtoehtoisia ratkaisuja. Jos lamppu palaa, se vaihdetaan. Siinä vaiheessa kun asut yksin, ei auta muu kuin ottaa lamppu kauniiseen käteen ja käydä ruuvamassa se paikalleen. Tai sitten oot pimeässä. Your call.
Ja jos kerran olemme yhteisesti päättäneet että nämä kaikki kansalaistaidot on opetettava kouluissa, toivoisin pientä päivitystä näihin vaatimuksiin. Opetussuunnitelmaan pitäisi lisätä muun muassa:
1. Miten saa lopuillaan olevasta meikkivoidepurtilosta viimeisetkin rippeet ulos.
2. Miten tehdään kotitalousvähennys.
3. Miten erotat aidon Vuittonin feikistä.
Huomenna Osloon valmistautumaan syksyn YK-delegaattihommaa varten muiden samanlaisten kanssa.
11 Comments:
At 3:43 PM, Anonymous said…
Niinpä juuri. Itse en ole koskaan tajunnut, miksi koulusa pitää opettaa esim. kässää ja köksää. Hemmetti, jos tulee nälkä, niin keittokirja käteen ja kokkaamaan. Ei se ruuanlaitto mitään aivokirurgiaa ole! Eikä markkinataloudessa tarvitse osata neuloa lapasia, ne voi ihan ostaa. Nämä höpönlöpöaineet voitaisiin mun mielestä korvata vaikkapa filosofialla EU-tietämyksellä tai lakitiedolla. Asioilla, jotka opettavat ajattelemaan, ja joita ihminen oikeasti tarvitsee.
BTW: Lotta, oot mun idoli, oikeesti!
At 4:24 PM, Frida said…
LOL! :D
At 5:16 PM, Anonymous said…
" Ja mitäpä jos köksän ja kässän opetusresurssit käytettäisiin johonkin vähän tärkeämpään? "
Esimerkiksi? Köksän tunnilla opetetaan paljon muutakin kuin ruuanlaittoa. Jotkut jopa tykkäävät siitä aineesta. Joidenkin mielestä on kiva osata itse tehdä ruokansa. Ei ole mielekästä opiskella kaiken aikaa vain lukuaineita. Tämän perusteella siis musiikki ja kuvaamataitokin ovat höpönlöpönaineita? Mulle ruotsikin oli höpönlöpönaine, koska en sitä elämässäni ole tarvinnut. Itä-Suomessa asuville esimerkiksi venäjä olisi HIEMAN tarpeellisempi.
Seiskalla köksää oli kolme tuntia viikossa, kasilla ja ysillä valinnaisena 2h/viikko. Hui helvetti mikä resurssisyöppö.
At 6:13 PM, tunteellinen siili said…
Napinompelu, lampunvaihtaminen sekä monet muut jutut on tärkeitä. Mutta kotitalousvähennys olis kyllä kans. Ja opintotukihakemus. (Hah, mä osaan noi kaikki, mutta hiukan ovat vaatineet harjoituksia ;))
At 1:12 PM, Anonymous said…
Heeh joo, kotitalousvähennys. Kuka teille tulee siivoamaan, jos kellekään ei ole sitä opetettu? Mitäs sitten, kun villapaitasi on kuivatettu pyykkinarulla ja se on venynyt muodottomaksi? Kun ei ole kellekään opetettu, että se pitää kuivata vaakatasossa. Mitäs sitten kun astianpesukoneeseen on laitettu ne kalliit kipot, jotka eivät kestä sitä konetta....ai ai. Nämäkin asiat ois voinu oppia siellä kotitaloudentunnilla. Nykyajan Suomessa yhä useammalla vanhemmalla ei vain ole aikaa tai halua opettaa lapsilleen mitään, kun oletetaan, että tytöt osaavat asian luonnostaan ja poikien ei tarvitse, koska tytöt osaavat jo.
Ihmisen ikuinen illuusio siitä, että kyllä joku muu tekee. Ei minun tarvitse.
En nyt tarkota, että tunteelliselle siilille ei oo näitä opetettu ja että hän ei näitä osaisi ( onneks suurin osa vielä osaa ) , mutta piti vaan tarttua tähän kotitalousvähennysasiaan. :)
At 8:16 PM, Anonymous said…
Lotta selailtiin Kaisaniemes cityy.
Mä: Haluaisin mennä katsoo joskus stand up
kamu: joo mä oon ollu joskus katsomas
Mä: Haluaisin mennä katsoo ainaki yhtä Lotta Backlundii ...
(kamu kääntää just sivua)
Mä: Just tota!
Sun kuva pomppas just esiin :D Juttu tais liittyy just baarifestareihi?
At 7:37 PM, Anonymous said…
Köksä on kouluissa ihan mielettömän suosittu ja tärkeä aine! Joissain kodeissa ei nimittäin ruokaalaiteta jalapset lähtee kotoa mukanaan taito lämmittää pizza mikrossa(kuten meillä).
Oma poikani on köksästä niin innostunut, että avittaa kotona ruuanlaitossa ja suunnittelee kokkikouluun menoa perskoulun jälkeen. Siinä tarpeeksi hyviä syitä köksän säilyttämiseksi!
Wv: tupybelly
-minh-
At 8:10 PM, Anonymous said…
Kiva et tässä blogissa alkaa syntyä keskustelua!
At 12:07 PM, Anonymous said…
Musta Lotan pointti oli varsin validi. Villapaidan peseminen ja kuivattaminen on opetettava jo kotona - EI koulussa. Samoin ruoan laittaminen. Siivoaminen.
Jos jollekin sitä paitsi mamma kotona siivoaa, kuorii perunat, ompelee paikat farkkuihin jne. niin ei ne köksän tunnilla mitään tule oppimaan.
Köksän tunnilla vois käyttää paljon hyödyllisemminkin - niin kuin musan ja kuviksen tunneilla jo tehdään. Sen sijasta, että opetellaan kädestä pitäen miten hella toimii, niin voisi tosiaan käydä läpi kotitalousvähennystä, opintotukia, veroehdotuksen tarkistamista ja vaikka mitä hyödyllistä.
At 7:26 PM, Anonymous said…
No tottahan toki voidaan käydä läpi veroehdotuksen tarkistamista. Sehän kiinnostaa tollasta perusteiniä ihan järjettömän paljon. Hohhoijaa. Nouskaa jo barrikadeille. " Ei yhtään mukavaa ainetta kouluihin! Opetus mahdollisimman tylsäksi ja puuduttavaksi! "
At 10:18 PM, Jenni said…
Olet niin oikeassa kuin vain voi olla. Kässä, köksä jne. valinnaisiksi, koulun jälkeisiksi aktiviteeteiksi ja kolmannen sektorin järjestettäviksi.
Meikkivoiteen suhteen auttaa se, että lorauttaa joukkoon tipan nestemäistä kosteusvoidetta ja sheikkaa kunnolla - saa sävyttävän päivävoiteen, ah kuinka trendikästä! ;) Ripsarin kanssa toimii se, että käyttää harjaosan juoksevan veden alla ja työntää takas purtiloon. On seivannut monta epätoivoista hetkeä...
Post a Comment
<< Home