LottaLove

Lotta Backlund's Diary. Täällä on joskus jotain juttuja ja sitten joskus ei ole.

Tuesday, January 17, 2006

Ihme haaste

Sain toiselta bloggaajalta, Z:lta, mun ekan blogihaasteen. Näin siellä luki:

Homman nimi: Kirjoitan merkinnän, jossa paljastan viisi omituista tapaani. Tämän jälkeen valitsen seuraavat viisi ihmistä, jotka haastan tekemään saman perästä. Heidän tulee myös kirjoittaa nämä säännöt merkintäänsä. Linkitän haastamani ihmiset tämän merkinnän loppuun ja käyn ilmoittamassa heidän kommenttilaatikkoihinsa haasteesta ja tästä merkinnästä.

Viisi omituista tapaa? Omituista? Minulla? But I'm so mainstream! Mutta okei:

1. Olen olevinani suomalainen ja ruotsinkielinen, mutta kirjoitan blogia suomeksi ja puolet puheesta on englantia. (Mutta mulla on tähän teoria. Highly scientific, sitä paitsi, as the academic I am. Kun jotkut ihmisethän sanovat että ovat vaikka syntyneet naisena miehen ruumiiseen tai toisin päin, niin ehkä mä oonkin syntynyt toisenmaalaisena suomalaiseen kroppaan? It makes perfect sence.) (Tai sitten se johtuu siitä että mun aivot ovat niin salamannopeat, ettei aina ehdi ruveta miettimään just oikealla kielellä jotain sanaa, kun on kiire sanoa kaikennäköisiä sopimattomuuksia. Se sen täytyy olla: salamannopeat aivot. What a curse). Ja puhehan ei lakkaa vaan siksi että olisi yksin, vaan mä puhun itsekseni (myös kadulla) (ja joskus englantia). Ei tässä ole mitään tolkkua.

2. Mä oon AINA myöhässä. Siis AINA. Jopa mun syntymäni laskettu aika oli lokakuun toinen, mutta mä en suvainnut pukata ulos ennen kuin vasta kaksi viikkoa myöhemmin, 14.10. Mulle on täysin mahdotonta olla ajoissa. Eikä se ollenkaan johdu siitä että mä en arvosta muita ihmisiä ja blaablaablaa. Se on vaan mahdotonta. (Niin kuin alkoholismi: se on sairaus eikä paha tapa. Saiskohan helposti sairaslomaa tähän? Ei pysty tulemaan töihin tänään, mä myöhästelen niin pahasti.)

3. Tämä EI ole outo tapa, mutta pyytäessäni ystävättäreltäni Pialta konsultointia oudoista tavoistani, niin hän mainitsi tämän: Mä laitan leivän päälle jutut väärässä järjestyksessä. Tämä on iänikuinen (ja tärkeä!) teema, ja väitän edelleen kivenkovaa että tämä on paras, ja ainoa, tapa. (Toi on AIVAN pätevä argumentti). Tilanne: sinulla on leipä, tomaattia, kinkkua ja juustoa. Missä järjestyksessä ne tulevat leivän päälle? No tietenkin juuri tuossa järjestyksessä: tomaatti, kinkku ja päällimmäisenä juusto. There is no other way. Kuulun ilmeisesti kuitenkin tässä asiassa vähemmistöön.

4. Mun pitää aina viheltää ja napsauttaa sormia jos röyhtäisen (yes, I am a lady!). Tapa juontaa juurensa jostain ammoisilta lapsuudenajoilta kun sanottiin että vain siat röyhtäilee, ja todistaakseen ettei ollut possu piti aina viheltää ja napsauttaa sormiaan. Mun äiti sanoo aina, ettei musta koskaan voi tulla prinsessaa koska prinsessat ei röyhtäile. Mutta kuningattarista ei ole ollut mitään puhetta.

5. Niian kun kiitän. Kyllä, olen 25, ja niian kun kiitän. Nyt oon oppinut vähän tavasta pois, ja tulee enää sellainen puoliniksaus (part knee, part head).

***

Ensin oli tosi vaikeeta keksiä outoja tapoja. Mutta sittenhän niitä rupesi tulemaan aivan solkenaan:

Mulle on ihan pakkomielle sulkea kaikki kaapinovet. Jos ovi on rakosellaan, mun on pakko nousta ylös ja mennä laittamaan se kiinni. Äitini keittiössä se on kaikkein pahimmillaan. Kuljen siellä jatkuvasti sulkemassa kaapin ovia.

Mulla on tietty Sunnuntairutiini. 10 minuuttia ennen kuin Gilmore Girls alkaa, keitän kahvia mun isoon Pauligin (huomatkaa product placement) termosmukiini, koska Gilppaa ei voi katsoa ilman kahvia. Tuntia myöhemmin tulee One Tree Hill. Sen katson aina niin ettei valot ole päällä, ja viereen varaan jättimäärän kleenexejä (koska mikään ei itketä niin kuin hyvä teinisouppi). Puhelin on hiljaisella, eikä toivoakaan että vastaisin.

Minä haastan eteenpäin (koska niin kuuluu tehdä) seuraavat:

Antton
Rahamies (but don't hold your breath, se ei bloggaa IKINÄ)


Kaikki muut on salee haastettu jo.

15 Comments:

  • At 8:31 PM, Anonymous Anonymous said…

    Tuossa juustojutussa saatat olla kuitenkin enemmistössä; tuli nimittäin kerran vaimon kanssa väittelyä asiasta kun itse panen juuston alimmaksi ja sen päälle muut - vaimo taas päinvastoin. Tein asiasta sitten äänestyksen dvdplazaan ja mun kanta sai vain n 44% äänistä! :-/

     
  • At 9:18 PM, Blogger laura said…

    Mun puolitoistavuotias poikani on tismalleen samalla aaltopituudella kanssasi noiden kaapinovien sulkemisten kanssa... Mitä se kertookaan lapsesta - tai susta :) :)

     
  • At 9:18 PM, Blogger Gaia said…

    Juusto kuuluu päälimmäiseksi! Mulla on jopa rationaalinen (??) syy: koska kun juuston päälle laittaa rehuja, juusto heittäytyy vettyneeksi ja kalmanväriseksi. Se taas ei haittaa, jos juusto lepää tomskun päällä ja tulee kalmanväriseksi alta. Eihän sitä sillon näe. Syödessä.

     
  • At 10:01 PM, Blogger Lotta said…

    Hienoa! Juusto päällimmäisenä-liike on siis voitolla. Mä olen siis oikeassa. Hah teille, kaikki vääräuskoiset!

    Laura: veikkaan että lapsesi osoittaa nyt jo huippuälykkyyden ja monilahjakkuuden merkkejä. Mulla on usein paljon yhteistä pikkulasten kanssa. Se on hyvä merkki niille lapsille.

     
  • At 12:32 AM, Blogger laura said…

    Lapseni on nero. I knew it! Niin, mä laitan juuston ensin ja sitten tomaatin.

     
  • At 9:05 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ensin alimmaksi juusto ja sitten tomaatti päälle - kinkku menee herkkuja kärkkyvälle nappisilmälle. Ja syy järjestykseen on tietysti esteettinen: Siivuksi leikattu tomaatti on kaunis.

    Nice try, Marsu! ;)

     
  • At 9:28 AM, Anonymous Anonymous said…

    Laskinkohan oikein, että bloggaajien keskuudessa olisi nyt viimeisimpien kommenttien jälkeen juusto-alimmaksi-kansanliike vahvemmilla?! :-)

     
  • At 10:13 AM, Blogger Hanna said…

    Juusto alimmaiseksi ja sen päälle rehut (jos niitä nyt on pakko syödä), sanon minä. Saulikin on varmasti samaa mieltä.
    Marsun perustelu ei toimi, koska teen leipäni välitöntä käyttöä varten enkä kaappiin vettymään. Mutta enhän mä toisaalta valuta mun jogurttiakaan kuten Marsu. :)

     
  • At 11:21 AM, Anonymous Anonymous said…

    Olen käännynnäinen! Ennen kuuluin ehdottomaan juusto alimmaksi -koulukuntaan. Mutta olen vuosien varrella lopulta taipunut siihen, että juusto päälimmäiseksi.

    Tärkein syy, vaikka muitakin, jo mainittuja on: Jos kesken leivän syönnin tekee mieli lämmintä leipää, juusto on valmiiksi päälimmäisenä ja hökötyksen voi huoletta nakata mikroon siltä istumalta ilman lisätouhuiluja.

     
  • At 11:37 AM, Anonymous Anonymous said…

    Auts! Kriisin perustelu oli kyllä paha. Käytännöllisyys on kova sana, mutta pysyn silti kannassani. Sen verran uskon pystyväni etukäteen päättämään, että syönkö sen leivän kylmänä vai lämpimänä ja minäkin syön leipäni heti valmistamisen jälkeen.
    :)
    En olis muuten koskaan uskonut, että oman voileivän kokoamiskäytännön kyseenalaistaminen herättäisi näin paljon tunteita. Voisko joku harrastelijapsykologi vetää tästä tulkintaa?

     
  • At 11:43 AM, Blogger Lotta said…

    Ja joku yritti joskus väittää mulle että tää olisi jotenkin mundane subject! Täähän herättää enemmän keskustelua kun mikään mun postaus aikaisemmin. Tästä voidaan vetää johtopäätös ettei voileipäanalayysille tarjota yhteiskunnassa tarpeeksi foorumeita. (Laura, voit viedä viestiä eteenpäin pomollesi. Puhemies voisi toimia unilukkarina ;o)

     
  • At 11:59 AM, Blogger laura said…

    Vähintäänkin pitäisi varmaan järjestää joku tasokas seminaari voileivänkokoamisproblematiikasta. Ulkomaalaisia alustajia, käytännön harjoituksia, kiihkeitä debatteja... Ehkä printtaan tän keskustelun pomolle memon liitteeksi? Vaan uskallan epäillä, että tätä hanketta pitää viedä eteenpäin ilman puhemiehen aktiivista roolia ;-)

     
  • At 1:56 PM, Anonymous Anonymous said…

    hei, mitä väliä, missä järjestyksessä. kunhan päällä on _oikeita_ juttuja.

    söin kerran kylässä tällaisia leipiä: vaalea leipäviipale + voita + banaania + juustoa + kinkkua. mun piti viel näivertää kinkku veks, koska oon vege. mut se yhdistelmä leipä, banaani ja juusto.. *oksennus*

     
  • At 4:11 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hei, meidänkin perheessä vihellellään röyhtäilyn jälkeen (paitsi äiti, joka paheksuu tätä tapaamme)! Perusteena tälle on, että jos vaan pelkästään röyhtäisee, on sika, mutta jos röyhtäisee ja viheltää, on sirkussika. Mikä tietenkin on paljon parempi homma-- (Ja siis tätä on harrastettu nyt noin 15 vuotta.)

     
  • At 7:51 PM, Anonymous Anonymous said…

    Vielä näinkin myöhään keskustelun alkamisesta on pakko lisätä yksi argumentti juusto-päälimmäisenä-puolueelta: Jos päälimmäisenä olisi tomaatti- tai esim. kurkkusiivuja ne sotkisivat sormet tai pahimmassa tapauksessa luiskahtaisivat pöydälle, syliin, sohvalle - you name it. Kun taas juusto pitää päälimmäisenä näpit kuivina ja rehut paikoillaan!

     

Post a Comment

<< Home