LottaLove

Lotta Backlund's Diary. Täällä on joskus jotain juttuja ja sitten joskus ei ole.

Wednesday, June 14, 2006

Vieraskirjadilemma

Ne räjäyttelevät keskustan huoltotunnelia niin että koko mun talo tärisee. Ikkunat helisee, ja tulee ihan sellainen olo että tietää millaista on asua San Fransiscossa (koska siellä maa järisee aivan jatkuvasti, ei siksi että mulla olisi joku ikkunaahelisyttävä hippimeininki mun asunnossa). Tosin tällä hetkellä ikkunoiden räjähtely olisi vaan virkistävää, sillä mun asunnosta on tullut sauna. Täällä on noin 70 astetta (ei, en tietenkään valehtele) lämmintä, ja ikkunaa ei saa avata taloyhtiön märkähiekkapuhallusspektaakkelin vuoksi.

Blessed silence on kyllä muuten täyttänyt talon. Naapurini on passittanut vaimonsa ja lapsensa jonnekin evakkoon, ja seinän takaa kuuluu ainoastaan autuas hiljaisuus. Oon niin ylitsevuotavan kiitollinen tästä hiljaisuudesta, että jopa kirjoitin ihan siirappisia asioita heidän alakerran ravintolansa vieraskirjaan (sain selkeästi erityiskohtelua, koska sain kirjoittaa vieraskirjan ensimmäiselle sivulle, Vuoden 2003 merkintöjen EDELLE!). ”… on hyvä ravintola ja mainio naapuri…”. Ensin en keksinyt mitään kirjoitettavaa. Olin jo melkein hahmotellut tekstini: Päivämäärä, Ärrän tunnuslaulu ”Kaiken lisäksi lähellä” ja nimmari. Mutta sitten päädyin klassiseen blablabla-versioon.

Pitäisi ehdottomasti keksiä sellainen vakiolause tai -motto jonka AINA kirjoittaisi kaikkien vieraskirjoihin. Mun lapsuudenystävieni isällä oli (tai on ehkä vieläkin) tapana joka kerta, kaikissa juhlissa (ja observe: 80-luvulla vieraskirjat olivat kuuminta hottia (pyydän anteeksi että käytän ”kuuminta hottia”-sanontaa. Mä tiedän kyllä miten tyhmältä se kuulostaa), eli niihin joutui rustaamaan aivan solkenaan) kirjoittaa vieraskirjaan sama asia: ”Oi, jos mulla ois kotkan siivet…. – ja mitä pirua mä niillä tekisin?”. Mä en vielä tänäkään päivänä oikein tiedä mitä se tarkoittaa, mutta se on hieno aforismi. Tuollainen oma vieraskirjakirjoitus pitäisi ehdottomasti keksiä. Se säästäisi monta, monta minuuttia (puhumattakaan monista, monista hermoista). Ja niistä minuuteista saattaa elämän aikana tulla monta tuntia, jotka siis olet viettänyt ihan vaan pohtimalla sitä, mitä pseudonokkelaa sitä nyt pieraisisi kokoon tähänkin vieraskirjaan.

Suuri ajattelija Arne Anka sanoi kerran: ”Faran med alkoholen är att man blir lycklig av den, och den som är lycklig behöver inte dricka. Därför gäller det att dricka sig så full att man inte minns att man varit lycklig, så att man kan börja igen nästa dag.” Tossa on selkeää vieraskirjapotentiaalia. Tuossa, tai: ”Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter.”

5 Comments:

  • At 9:52 PM, Anonymous Anonymous said…

    Moi,

    Arne Anka ihan selkeesti tietää mistä puhuu. Tai sitten sillä on vaan muuten hieno elämänfilosofia. Toisaalta, voiko sarjakuvahahmolla olla elämänfilosofiaa?

    No enivei, skip the bullshit. Mä olen muuttamassa helsinkiin kuunvaihteessa ja mun tarttis tietty heti päästä piireihin. Sä kun oot tommonen kosmopoliitti niin osaat tietty sanoa mihin mun pitäis nenäni tunkea. Mieluiten kaikenlaisia diskohelvettejä välttäen.

    Tähän asti ainoa vakimesta tsadin käynneillä on ollut vanhan terassi ja praha. 80-luvun rock on kuitenkin rock!

    Opasreissutkin on tietty vastaanotettavissa.d

     
  • At 1:52 AM, Anonymous Anonymous said…

    Tee niinkuin allekirjoittanut.
    Noihin vieraskirjoihin mitä itse joudun työssäni täyttämään, vetelen tyyliin "...ylitti kaikki odotukseni". Onneksi ne ei tiedä, kuinka alas välillä joutuu odotukset tiputtamaan - säälittävimmät tiputukset tehdään toki tietty vasta säälistä näitä tekstejä rustatessa.
    Btw, tää blogi on muuten ylittänyt Kaikki odotukset, ja tätä on niiiiiiiiiin siisti lukea. Jatka samaa rataa. Elä kuitenkaan kierto-, sehän olisi aikanaan toistoa.
    R&Rs, Masa

    :-)

    Kerro meille ei-radiossa-korvaa-kiinnipitäville kuin sun miehenetsinnät etenee.

     
  • At 11:50 AM, Blogger Ana said…

    Totta, ano! Miestilitystä tiskiin ny, ei jouda radiosta kuuntelee (lue: ei tahdo kuunnella NRJtä, eihän oo pakko, yhyy?)

     
  • At 10:05 PM, Blogger Lotta said…

    Nikke, tottakai sä saat opastetun kierroksen. Niitä voi tilata osoitteesta Lottabacklund@hotmail.com :o)

    Kiitos Masa, hyvä että blogi on ylittänyt odotukset. Vastaisin jotain nokkelaa omaa, mutta mulla ei vielä ole vieraskirjakirjoitus valmiina.

    Mun miehenetsintä etenee hyvin ja huonosti. Ihmiset ei oikein tajua että tosiradio on parodia tositeeveestä, eikä uskalla hakea "lapseni isäksi". Sen sijaan treffipyyntöjä kyllä tulee mun NRJ-meiliin sitäkin enemmän :o) Kenellekään en vielä ole vastannut myöntävästi, mutta katellaan...

     
  • At 11:46 PM, Anonymous Anonymous said…

    Mahtavaa, rupeankin heti rustaamaan hakemusta :)

     

Post a Comment

<< Home